Malins 10 Matord & Malins Matkasse!

1. ALDRIG lightprodukter! De enda produkter med sötningsmedel jag sätter i mig är via Celsius (som jag dricker nån gång då och då), och via proteinpulver. Jag dricker hellre 1 cola burk på helgen än 1 hel cola-light flaska.

2. ALLTID Svenskt kött! Ingen förklaring behövs väl? Ett självklart val! (Ett undantag då när det gäller parmaskinka eller salami osv)

3. GÄRNA ekologiskt! Så gott det går. Tyvärr är våra mataffärer gravt underutvecklade när det gäller ekologiska grönsaker, ofta är det halvruttet och JÄTTEdyrt, men i många fall funkar det utmärkt.

4. GÄRNA Här-eller Närproducerat! Att veta var min mat kommer ifrån är viktigt för mig. Det ska ju liksom I min kropp.

5. OM det finns; ALLTID mejeriprodukter från WAPNÖ mejeri. Jag har varit där, sett hur väl de sköter om sina djur, som dessutom får sitt foder från deras egna åkrar, det finns inget annat mejeri i Sverige som kan skryta med det! Nu snackar vi HÄRPRODUCERAT!

6. Nästan ALDRIG halvfabrikat. Det är mycket sällan det händer att jag köper färdigmat eller halvfabrikat. Ofta innehåller dessa enormt mycket salt och glutamat, och det måste varenda jävel veta vad det har för effekter på kroppen, i ett längre perspektiv? Om inte, GOOGLA!

7. ALDRIG lättprodukter. Tror inte på att man ska leva på fett och kött, men inte på det motsatta heller. BALANS!

8. Prioritera grönsaker, kål, rotsaker. Kan du få in dessa i din matlagning så har du också ett dagligt intag av vitaminer och mineraler. De stackarna som dietar på grönsaksfri kost, ska jag vinka åt när jag på ådlerns höst är ute på en powerwalk, och de stackarna sitter i en permobil, med förtvinade leder och dålig lever och trött hjärta.

9. NJUT av livet! Ibland, kanske på lördagar? Livet ska vara njutbart, inte en hets om vad som är rätt och fel, vad som innehåller mest kalorier... Men frågan är; gör du det av rätt anledningar?

10. IFRÅGASÄTT alltid! Det är verkligen något speciellt med det här landet, här är vi TACKSAMMA att banken får låna våra pengar, TACKSAMMA för att försäkringsbolagen betalar ut en lite skitsumma om något händer, likaså är vi TACKSAMMA för att vi får lov att handla i mataffärerna! Kom igen, ställ krav, och förstå att det är KONSUMENTERNA som ska ha MAKTEN! 


Malins Matkasse:



Nu ska jag vila en stund, är fortfarande inte kry så det blir ingen MRL för mig ikväll:(
Jag som hade ny koreografi, ny musik, nya finaler och allt!

Får satsa på att vara frisk till Onsdags-Zumban...;)

//M

PS! Ett hett boktips om du vill lära dig/bli inspirerad om hälsa:





Två grymt bra böcker som ger en nya perspektiv på begreppet hälsa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0