The Academy Konventet!

Var grymt.

Inte liiiika grymt som Sportlife Winter Challenge eller Sportlifes egna "personal"-konvent, men ändå;-)

Så  här såg mitt konvent ut;

DYAO "Dance Your Ass Off" Ragga
Är ett slags danskoncept som är utformat av dansskolan Sway (med min idol Jennie Widengren från Bounce) och uppläget är mer som ett "riktigt" danspass, och inte som ett aerobicpass dvs uppbyggt på blockmetoden. Man kör mååånga gånger på varje steg, och det finns såklart både fördelar och nackdelar med detta. Fördelen är man man verkligen lär sig varje steg ordentligt, innan man går vidare med nästa. Passet funkar nog riktigt bra för de som inte är så dansvana, men vill man ha inspiration om pedagogik, nedbrytning av koreografi, så har man hittat fel. För mig kändes det som en enda lång uppvärmning.

Och det kanske inte var så fel med tanke på hur de följande passen artade sig...;-)

Step med Oscar Jöback
Har aldrig haft så kul på en dansstep innan! Vilka steg, snurrar och vilken energi! Oscar är en superhärlig instruktör som anpassar sig efter gruppen, INTE kör sitt egna flashiga race som många andra stora namn...
Han lyckades på något sätt bryta ner sin koreografi lagom mycket, jag är en sån som inte gillar när man bryter ned för mycket, för då blir det bara FÖR veligt... Jag gillar att han repeterar blocken många gånger innan han går vidare, samt att inte har så mycket samma steg. Man kan skilja de olika blocken åt, samtidigt som de verkligen går in i varann, så allt verkligen går ihop till en enda snygg dans...;-)
Så svettig och glad jag var efter passet, var det länge sen jag var! (Förutom på mina egna pass då förstås;-)

Föreläsning "Med fokus kolhydrater" med Susanne Gustafsson (Dietist)
Intressant diskussion som egentligen bara fastställde min åsikt om kolhydrater, Det handlar inte om OM du ska äta kolhydrater eller inte utan VILKA! Susanne radade upp MASSA med fakta och studier kring olika dieter, aspekter utifrån manligt/kvinnligt perspektiv, samt ålder, hur aktiv man är etc.
Susanne belyste även de "biverkningar" som många får av sk Lågkolhydratkost (LCHF, ATKINS) tex tarmbroblem, depression och nedstämdhet samt att vi inte har en aning om hur dessa dieter påverkar oss i ett längre perspektiv. Hon berörde också problemet i gå på sådana dieter och samtidigt kunna förklara det för sina barn, och att sådant kan skapa mat-och ätstörningar redan i tidig ålder.
Att det ska vara så svårt? Ät lagoma mängder av BRA (långsamma) Kolhydrater, anpassa mängden till hur mycket du rör dig, ät frukt och grönsaker (som innehåller livsnödvändiga vitaminer, mineraler och fibrer)!
Ät inte så mycket skit! Sluta "belöna" dig själv med massa sött!

Jag har under en vecka verkligen anpassat mängden kolhydrater, försökt få i mig MYCKET protein men lagom mycket fett, en del bär och frukt och såklart grönsaker! Jag upplever att jag känner mig mindre "jäsig" och väldigt pigg! Jag tror att detta beror till allra största del på att jag fått i mig tillräckligt med energi! Jag skulle ALDRIG ta bort kolhydrater helt, då jag behöver det för min hjärna, och min mage!

Det handlar alltså om individ, kvalite och kvantitet!

Aerobic Dance med Oscar Jöback
Ja, vad ska man säga? Lika bra som step-klassen fast stegen var på golvet;-) Härlig koreografi med massa snurrar, lite hopp och mycket känsla!

Tack The Academy, alla presentatörer och självklart SPORTLIFE för ett grymt konvent!

En trött och smått euforisk M;-)



Kommentarer
Postat av: josefine

Hej Malin!

Kan inte du lägga upp låtlistan du körde när du hade zumba passet på backaplan under hösten? Saknar dina härliga pass på backaplan, så får försöka ta mig till partille någon dag :)

Ha det bra! :)

2011-01-16 @ 14:36:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0