Hallå 2011!

Ja, redan ett par dagar in på det nya året!

Det har ju diskuterats både här och där om nyårslöften, och jag har väl lite olika saker att säga om just det;

För min egna del har jag bara avlagt ett nyårslöfte i hela mitt liv; att sluta röka...
Det gjorde jag nyåret till 2007, och har inte tagit ett enda bloss sen dess... 
Det passade egentligen inte alls min personlighet , att röka, och knappast nu heller! Jag har en extrem avsmak för rökning, idiotförklarar hej vilt människor som röker nära sina barn och så vidare....

Exakt 1 år senare fick jag (fick och fick, vad jag minns så är ungen levererad med mycket smärta;-) min dotter Signe!

Tänk vad allt kan förändras på 1 år! Från att ha varit en smårökande (alltjämt jättefarligt!) småstadsbo, till att ha börjat leva ett ärligt liv med mycket kärlek och till och med en liten familj!

Så, det jag vill säga är att (även om det inte är ett nyårslöfte)  våga ta steget att förändra saker, bara gör det!
Men först, rannsaka dina anledningar!

1. Vad har jag för mål?
2. Varför har jag dessa mål?
3. Hur ska jag nå mina mål?
4. Hitta rätt fokus!

Det kanske låter enkelt, men jag tror att många missar den viktigaste punkten, VARFÖR?
Du kanske har som mål att gå ner de sista 5 kilona? Har du frågat dig själv VARFÖR?
Är det för att idealbilden du har inom dig kräver att man väger mindre än vad du gör nu? Kanske vägde du mindre förut, innan barn, när du var 20, eller när du hade tid och lust att träna mycket? Kanske är det så att du VET, genom expertis, att de 5 kilona är hälsofarliga för dig?

Det som jag tycker är viktigast är Att hitta rätt fokus!
 Alltså, vad vill du egentligen? Vad är viktigt för dig? Vad är du beredd att lägga ner iform av tid, energi och pengar?

Om fokuset ligger på att komma i form, blir det lätt att man tänker förbränning, kalorier, och pressar sin kropp väldigt hårt utan egentlig kunskap.
Om man istället lägger fokus på att må bra, att tänka på sin kropp och sitt liv som en helhet, så vinner man mycket. Jag tror att många lägger all sitt fokus på att "gå ner de där extrakilona", så man glömmer så mycket viktigare saker. Man pressar sin kropp alltmer för att få ut ännu mer resultat, vilket gör att man stressar ännu mer, och alla vet väl vad som händer då? Kroppen försvarar sig, och du når inte alls de resultat du önskar.

Så, mitt magiska recept för välmående mina vänner är, hör och häpna, BALANS.
Självklart är grundstenarna KOST, SÖMN, TRÄNING, men det finns så mycket mer.
Hitta de fina stunderna i varddagen. Njut av livet. Var inte rädd för att älska.
Var snäll mot dig själv, då är kroppen det också!



Självklart uppmanar jag alla att träna. Jag träffar alldeles för mycket folk som mår fantastiskt bra av att röra på sig för att kunna säga något annat! Det gäller bara att hitta sin grej, och idag finns det verkligen nåt för alla att tycka om!



Om du har avlagt ett nyårslöfte, rannsaka dina anledningar och kör på! Tro på dig själv!

Själv har jag inga nyårslöfte. Det är ett livslångt arbete som aldrig slutar, att försöka hitta balans och harmoni.

Med det inte sagt att jag är sååå himla nöjd med allt. ibland får man byta fokus. Ibland får man släppa helt och hållet för att ens kunna orka gå upp på morgonen. Ibland tar man två steg fram och tre tillbaka.

Det kallas Livet.

Och livet är till för att levas, inte för att överlevas....;-)



Ps. Detta inlägg kan nog räknas som grov generalisering. Men det är bara mina små betraktelser av våra nutid, med fokus hälsotid;-) Så ta mina tankar till dig om de ger dig något positivt, annars avfärda dom som lite svammel;-)Ds.

Namaste
//M

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag suger åt mig varenda ord och tanke! Sjuuuukt bra skrivet....

Tummen upp!=)

2011-01-03 @ 08:05:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0