Sådärja...

Då har Lillan som ett brev på posten fått magsjuka. Jättekul eller  inte alls och jag går bara och väntar på att det ska komma till mig också...

Fast jag har en egen teori om att man kan svettas ut även magbaciller, och så som jag svettades idag på min Zumbaklass på Sportlife Backaplan, så blir det så!!!

Zumba ja....

Jag ska ärligt talat säga att jag har blivit så trött på alla som kritiserar Zumban. Jag läser många olika träningsbloggar, och även om alla inte nämner Zumban vid namn, så insinuerar man tydligt att det är den man talar om... Jag har legat lågt och inte uttalat mig så mycket, har mest tyckt att det vart lite löjligt...

Många anser att Zumban inte är riktigt "rumsren". (och det är den väl inte heller, inte på mina pass med stjärtskak och chestshakes och allt;-))

Vissa tycker att det är lite "90-tal" med enkla rörelser, armvariationerna, det klämkäcka!

Sen de färglada kläderna, den amerikanska approachen och ve och fasa!; TV-Shop!

JAG vill säga att det är precis de här punkterna som FOLKET älskar, och då framförallt, TILLGÄNGLIGHETEN!

Allt det där som kan skrämma iväg en medlem/kund, existerar inte i Zumban.

Som utbildad marknadsförare försöker jag alltid se det från kundens sida/behov. Jag kan till exempel förstå om man vid ett första intryck av ett gym tycker att allt är lite komplicerat, det finns massa kort att välja på, massa olika pass, och det ena med det femte....

Så vad ÄR det nu då som är så speciellt med Zumba?

Precis som jag skrev tidigare, Tillgängligheten; många har sett det på TV, och känner då att det är något som de rimligtvis kan klara av när så många andra gör det. 

Variationen, gillar/fixar du inte en låt så har du 11 andra låtar att gilla/fixa. Alla Instruktörer gör dessutom sitt egna pass, så det blir väldigt Personligt trots den amerikanska hypen;-)

Enkelheten, lätta steg, tydliga instruktioner (JA, man FÅR ha headset och man FÅR Cue:a arslet av sig)

Anpassningen Alla kan göra det! Fråga EMIL;-) Vi har ofta killar/män på Zumban, och även personer med övervikt och skador. I och med att passets ena av två grundstenar är CORE (mage och ryggträning), så funkar det bra även på "otränade", då det är mycket bra att bygga upp sin Core-muskulatur för att förebygga skador och felbelastning.  Jag brukar säga att man kan lägga ett Zumba-pass på 30 olika nivåer. Som sagt kan ALLA göra det, jag har även ofta deltagare med pulsklocka/band, som ser passet som grym intervallträning. Allt beror ju på ens egna intensitet och vilken energi man väljer att lägga.

Glädjen En duktig Zumbainstruktör kan förmedla träningsglädje, dansglädje och musikalitet. Glada kunder är återkommande kunder. Kanske kan detta i förlängningen göra att man finner självförtroende och vågar sig på att prova andra träningsformer/pass?

Och som vi alla vet I denna tid av stenhård konkurrens för gymmen, så gäller det att bygga upp en känsla av tillhörighet, det vinner vi alltid på! Sportlife är superduktiga på det, har aldrig varit med om ett ställe där det snackas så mycket om "att sätta kunden i fokus", "service på hög nivå".

Så, alla som tycker att Zumban är "löjlig", det må så vara, men folk gillar det! Och det var väl FOLKET som var våra kunder, eller? Ingen av oss instruktörer kommer ha något jobb kvar om vi skulle satsa alla våra kort på ett eller ett fåtal gruppträningsformer. Och det allra viktigaste, sluta  BARA tänka som en instruktör, tänk som en medlem, det är dom som betalar våra löner...

Det var dagens spya det, får se om det kommer någon fysisk sådan inatt.

Tack för ordet...

ZUMBA-MALIN



Kommentarer
Postat av: Totten

GRYMT BRA inlägg...Håller helt och hållet med dig!

Hoppas du inte blir magsjuk :)



Stor kram!

2010-11-18 @ 19:21:27
URL: http://jagellie.blogg.se/
Postat av: Fia

Har haft turen att inte höra allt det negativa kring Zumban bara det positiva.. Det är ju som du säger en underbar, glädjespridande och tillgänglig klass. Jag älskar det och det gör mina medlemmar med! :-) More Zumba to the people! Kram

2010-11-19 @ 08:53:23
URL: http://misssophie77.blogspot.com
Postat av: River

"Fråga Emil" - haha den var bra :) Kan Emil så kan alla :). Vi ses ngn onsdag :P

2010-11-19 @ 15:51:44
URL: http://riverspringer.blogspot.com
Postat av: agnetha

Bra Malin, jag gillar dina tankar. bra skrivet. tycker jag som står längst fram på onsdagar. den blonda tanten

2010-11-21 @ 22:12:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0