Mitt hjärta är ditt.






Öppnar försiktigt dörren, smyger in och lägger mig bredvid henne i Stora Sängen.
Det har visst blivit en rutin att somna henne där, bredvid mig.
Trots alla gamla principer om hur ett litet barn helst ska somna i sin egen säng.
Men jag bryr mig inte, snart är hon teenager och vill knappt ge sin uggliga morsa en kram, så jag myser så mycket jag vill, ser det som ett privilegium. Har läst en blogg ett tag om en hjärtsjuk pojke, och hans mamma skrev att det värsta av allt var att hon inte fick ligga sked med honom, alla slangar och annat var i vägen.
Så jag passar på, man vet aldrig vad morgondagen för med sig.

Hon har sovit middag ett tag nu, så det gör inget om hon vaknar. Snusar henne i nacken, hon är varm och lite svettig så håret har lockat sig i nacken. Hon sover djupt, har munnen litet öppen så man ser de små tänderna och gluggen.
Den där gluggen ja. Hade en sån jag med, ni vet femkrona typen. Fick tandställning i sexan och sen försvann den, idag kan jag tycka den är charmig, iallafall på Signe.
Hon ligger så tryggt, avslappnat, varm och go. De finaste komplimangerna jag fått någonsin har handlat om hennes trygghet. När människor i olika sammanhang har nämnt att hon verkar så trygg i sig själv. Har sugit åt mig av orden och tänkt att det är just det jag kämpar för. Att ge henne den trygghet jag själv alltid saknat. 
Hon kan vara blyg, försiktig, men aldrig nervös. Hon är självständig, har integritet men också börjat visa tecken på att känna och uttrycka empati. Hon har massor med humor, vet precis hur hon ska göra för att få oss att skratta.

Min lilla Myra. När allt annat står och skakar på sin oroliga platå av verklighet så finns du där med ditt leende, din busiga uppsyn och med mitt hjärta i din hand. Alltid lika lyckligt ovetande om världens kriser och olyckliga rädda människor.
Ibland undrar jag om det inte är för bra för att var sant. Hon är ju frisk, sånär som på några allergier. Ska det verkligen få vara såhär bra?  Ska jag få ha en sån tur i mitt liv att hon i första hand håller sig frisk? Och sen håller sig borta från droger och självdestruktiva tankar som är så vanligt hos tonåringar idag?

Mitt lilla hjärta. Idag är det Alla Hjärtans dag och mitt hjärta ger jag idag som alla andra dagar till min lilla tjej.

Mamma älskar dig. 

http://www.hjart-lungfonden.se/

Kommentarer
Postat av: Johanna jojjo

Jädrar va fint skrivet Malin. Jag blev alldeles tårögd. Du är en sån fin människa och jag lovar att ditt lilla troll kommer bli det också. Och trygghet ska hon inte vara rädd för att inte få - det hörs på dina ord att hon aldrig kommer känna sig ensam.



Ett stort hjärta skickar jag till dig Malin fina människa! <3

2010-02-16 @ 15:21:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0