Internationella kvinnodagen.




Tänkte så här på denna kvinno-dag, uttrycka min uppskattning över några kvinnor som hjälpt mig i mitt liv.
 Kvinnor som är mina förebilder och som jag tycker förtjänar att nämnas!

Mommo! Fina skrynkliga mormor Gerda som  svär på danska så plast-blommorna vissnar. Tänk, hon har fått fylla platsen en far skulle haft, och även för en mor då hennes dotter inte alltid var världens bästa mamma....
Mommo har levt ett tufft liv och det är mycket jag beundrar med henne. Störst av allt hennes förmåga att se humorn i det mesta. Jag bär hennes namn och trots att det är ett riktigt fult namn så bär jag det med stolthet!

Hanna Svensson. Min Svensk-och engelska lärare i gymnasiet som sett mig, lyft mig och tröstat mig. Hon är allt en lärare ska vara, och lite till. Från den första dagen jag träffade henne märkte jag att hon såg rakt igenom mig, ingen idé att förställa sig. Och vad skönt det var att låta tårarna rinna på min bleka, trötta kind. Jag tror inte riktigt att hon vet vad hon betytt för mig..
Hanna finns alltid i mitt hjärta.

Suzanne. Min gamla granne som tog mig under sina vingar när både jag och katten behövde värme. Vilsen 18-årig tjej hittade ADHD-mamma med  egna problem men som ändå alltid hade gott kaffe att bjuda på. Och pissen flyttade in och jag ångrar att jag inte gjorde likadant. Finns ingen som dansar till Nationalteatern som Suzz.

Jeanette. Min fotbollstränare i tidiga tonåren, sålika min egenutnämnda kurator lite längre fram i mitt liv. Sjukt rolig tjej som jag alltid velat vara som. Sjunger, skriver  och spelar med en känsla som bara hon kan. Fantastiskt bra morsa dessutom. Önskar vi kunde ses mer.

Dessa nämnda är några av alla de underbara kvinnor som jag har haft lyckan att träffa under mitt 28-åriga liv.

Nu slog det mig...Tänk att JAG håller på att uppfostra en liten flicka som en dag också ska bli en kvinna...
Ska ta mitt uppdrag på största allvar...och med lite humor....!
Då blir det nog bra!


Skulle ju även kunna rabbla upp namn som Benazir Bhutto, Anna Lind etc etc, men dom har ju inte direkt någon personlig prägel på mig, även om jag tycker att de har gjort fantastiska saker för världen. Tyvärr är dom båda mördade, båda på ett sätt, som tyvärr speglar våran värld och dagens samhälle alltför väl.




God natt!
/M








Kommentarer
Postat av: Cecilia

We rule, we women.... :)



Härligt med så underbara förebilder under din uppväxt tid och även nu - väl värda att nämnas.



kram på dig

2009-03-09 @ 10:58:36
URL: http://sisselaj.blogg.se/
Postat av: Suzanne

Jag minns en sen kväll; det knackade på dörren och

där stod min lilla granntjej med pissen under ena armen och kudden under den andra.Nu är det länge sedan och kontakten är sporadisk men du får alltid

plats under mina vingar.Pissen nickar erkännande till min sista mening i inlägget.Stor kram till dig och de dina från Suzz

2009-03-09 @ 17:44:41
Postat av: Anonym

Hittade till din blogg via finnjonna. Trevligt med en namne i samma ålder med en bebis i samma ålder :) //Malin i Dalarna

2009-03-19 @ 10:34:36
URL: http://malinbh.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0