Wallander, självmord och sovmorgon....

Jag och mannen var på bio ikväll och såg den nya Wallander-filmen "Hämnden".
Den var ganska bra tycker jag, jag gillar ju svensk film och Wallander-filmerna är lite mysiga, inte minst denna nya, det märks att budgeten och ambitionen är något högre än de tidigare filmerna.
Självklart saknar jag Johanna Sällström, Kurts dotter Linda som också var polis i de tidigare filmerna. Lindas karraktär var väldigt ärlig, känslig och intuitiv, äkta helt enkelt. Tyvärr tog Johanna Sällström sitt liv 13:e Februari 2007 och många har spekulerat i varför. Det är väldigt svårt att förstå ut varför en 32-årig mamma bestämmer sig för att ta sitt egna liv, att avsluta allt sådär helt själv...

Det skulle ju kunna vara ett väldigt känsligt ämne för mig det här, med tanke på att min mamma begick självmord för snart 10 årsedan, men det är det inte. Visst jag kanske reagerar annorlunda än du  när någon säger en knepig kommentar som "fan jag tar livet av mig" eller "det är så ego att ta livet av sig".

Min mamma tog sitt liv för att hon inte orkade leva mera. Thats it.
Visst, det finns ju en massa bakomliggande fakta, men svårare än så var det inte.
Hon gav upp efter ett helt livs kamp om missförståelse, missbruk och dåligt samvete.
Visst, hon lämnade medvetet sina barn, sin familj med all sorg och alla frågor.
 Och visst, det är en sorg jag kommer att leva med i resten av mitt liv,
men JAG bestämmer själv vad jag ska göra med den sorgen.

Alla självmord har en egen historia, det är därför det är svårt att säga vad som är rätt och fel, men faktum är att det begås över 150 000 självmord om året, runt om i världen. (Källa: Karolinska Institutet.)
Det är en väldans massa livshistorier, många familjer som berörs, och frågan är ju som alltid, varför?

Har absolut inga svar, det enda jag vet är att JAG älskar livet.
Vad tycker du? Om psykvården, självmord och rätten att bestämma själv?
Kommentera gärna här i bloggen, om du vill vara mer privat kan du maila mig på: [email protected]

Filmen  var iallafall bra, imorgon är det sovmorgon då Lillan är hos farmor.........

Peace
//M




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0